Västra stambanan 

 

Aktiviteter & påverkan

När Trafikverket presenterade den nationella infrastrukturplanen i november 2021 fanns inte några större satsningar på Västra stambanan med. Det kommer inte att fungera! Sverige har inte tid eller råd att säga nej till satsningar på Västra stambanan. Nu arbetar vi hårt för att regeringen/infrastrukturministern ska till Trafikverkets förslag och prioritera om. Viktigast i närtid är att få till beslutet om en utbyggnad, med ett nytt dubbelspår, mellan Göteborg och Alingsås. Här hittar du information de aktiviteter som kommer genomföras under våren 2022.

Västra stambanegruppen mötte infraministern

I veckan presenterade den nationella planen för transportinfrastrukturen 2023–2032. Trots flera förändringar från Trafikverkets förslag fanns inte en av Sveriges mest belastade järnvägssträck-or, Göteborg - Alingsås, med i planen. - Vi blev förstås väldigt besvikna...

Regeringen glömde bort Västra Stambanan igen

Trots rekordstor satsning - regeringen glömde bort Västra stambanan igen Regeringens beslut om den nationella planen för transportinfrastrukturen 2023–2032 innehåller flera förändringar från Trafikverkets förslag. Men en av Sveriges mest belastade järnvägssträcka,...

Pressträffar/debattartiklar

De senaste veckorna har Västra stambanegruppen genomfört aktiviteter och insatser kopplat till en utveckling av hela Västra stambanan och unikt järnvägssträckan Göteborg-Alingsås. Under parollen ”Sverige har inte tid eller råd att säga nej”. Resultat av...

Digitalt seminarium-Storsamling för hållbar tillväxt!

Under seminariet står punkter som hållbara transporter, klimatsmarta innovationer och kompetensförsörjning i fokus när företag svarar på framtidsutmaningarna. Se sändningen nedan. https://youtu.be/NTQucUhDuIU Ett arrangemang av Västra...

Hälsning från riksdagen!

I morse träffade Västra stambanegruppen ett 15-tal riksdagsledamöter för att diskutera utvecklingen av järnvägen mellan Sveriges två största städer. Ingen lämnade lokalen utan att förstå: Sverige har inte råd eller tid att säga nej!

Gå med i vår Facebookgrupp

En ökad aktivitet i sociala medier skall  öka medvetenheten om Västra stambanans betydelse i det svenska järnvägsnätet. Löpande inlägg på Facebook skall leda in till hemsidan där information finns om Västra stambanan och Västrastambanegruppens arbete. Gå med i...

Frukost- och lunchmöten

Västrastambanegruppen kommer att bli inbjuden till olika möten och event för att informera och väcka opinion kopplat till satsningar på Västra stambanan. Här är några exempel: Partille 1 marsKatrineholm 2 marsLaxå 7 marsFalköping 15 marsHerrljunga 29 marsTöreboda 29...

Sverige vi har ett resultat!

Vi har fått in 387 svar från pendlarenkät-undersäkningen. Ca 48 % av de som svarade pendlade med tåg varje dag. Ca 75 % av de som svarade anser att det är avgörande att tåget är i tid. Drygt 50 % av de som svarade anser att det stämmer mycket bra eller bra på frågan...

Nu är pendlarenkät-aktiviteten igång!

I morse i Skövde, Herrljunga och i Alingsås. 95 svar på enkäten första dagen. Superbra, jättebra synpunkter samt tack ni som svarat. I eftermiddag genomför vi enkäten i Göteborg och imorgon bitti kör vi Alingsås och Herrljunga.

De senaste veckorna har Västra stambanegruppen genomfört aktiviteter och insatser kopplat till en utveckling av hela Västra stambanan och unikt järnvägssträckan Göteborg-Alingsås.

Under parollen ”Sverige har inte tid eller råd att säga nej”.

Resultat av insatserna:- Facebookgruppen ”västrastambanegruppen” har ökat från närmare fyrdubblat antalet medlemmar

  • I Partille 1 mars träffade vi kommunstyrelsen.
  • I Katrineholm 2 mars träffade vi kommunens näringslivsråd.
  • Drygt 30-talet deltagare på lunchmöte i Laxå den 7 mars.
  • 405 svar på vår pendlarenkät. Genomfördes 7 – 11 mars. Och kontakt med över 1 000 pendlare.
  • Middag hos Landshövdingen i Örebro län, Maria Larsson genomfördes den 14 mars för speciellt inbjudna och Västra stambanan stod i fokus.
  • Företagsevent i Falköping den 15 mars med 70 deltagare.
  • Digitalt seminarium-Storsamling för hållbar tillväxt den 16 mars.Tre handelskammare på samma scen, inbjudna experter och ca 100 personer anmälda. 130 visningar har dessutom skett i efterhand.
  • Riksdagsfrukost den 17 mars med totalt cirka 30 deltagare, hälften riksdags-ledamöter och hälften representanter från näringslivet och kommuner.
  • Ett 40-tal deltagare i medlemsmötet på eftermiddagen, då vi också återsände inspelningen från frukostmötet i riksdagen.
  • Dessutom en rad artiklar, nyhetssändningar och reportage i olika media.
Slutsats: Stort engagemang i en oerhört viktig framtidsfråga. Inte lätt att heta Tomas Eneroth och vara infrastrukturminister med uppdraget att prioritera i många angelägna satsningar. Men landets två största städer och arbetsmarknadsregioner binds samman av ett järnvägsstråk – Västra stambanan. Pendlare, näringsliv, organisationer och kommuner väntar varje dag på en utbyggnad. Sverige har inte tid eller råd att säja nej!